اولین تیمی که از خودروی جدید فصل ۲۰۲۲ رو نمایی کرده تیم هاس (HAAS) بوده تا به اینجای کار . 
همون طوری که میدونید قرار بود تیم ها از سال ۲۰۲۱ با طراحی جدیدی به استقبال فصل ۲۰۲۱ برن ولی به خاطر پاندمی کورونا همه چیز بهم ریخت و به خاطر این که تیم ها ضرر مالی نکنن، fia یا همون فدراسیون جهانی اتومبیل رانی تصمیم گرفتن که این تغییرات رو سال بعدیش یعنی 2022 انتقال بدن تا تیم های فرصت کافی برای طراحی خودرو های جدید رو داشته باشن و هم از نظر هزینه هم توی فشار قرار نگیرن بنا براین تصمیم بر این بود تا خودرو های فصل 2020 بدونه تغییر در شاسی هاشون در سال ۲۰۲۱ با کمی تغییرات جهت کم کردن downforce یا نیروی رو به پایین تولیدیشون باعث شد تا تیم ها با هزینه کمتری به استقبال فصل ۲۰۲۱ برن. 
اما این همه ماجرا نبود، بلکه فیا با این کار یعنی حذف شکاف های روی floor یا همون کفه خودرو و مثلثی شدن شکل کف خودرو باعث شد تا بعضی از تیم ها که فکر میکردن این کار به نفعشون هست برعکس به ضررشون بشه . مثلا" تیم مرسدس اول فصل رو خیلی ضعیف تر از تیم رقیبش یعنی ردبول شروع کرد و البته با آپدیت های زیادی تونستن خودشون رو آخر فصل به ردبول برسونن و اون اتفاقات رو شاهدش بودیم. 

حالا بگذریم از اصل مطلب داریم دور میشیم، دلیل اصلی تغییر خودرو ها در فصل ۲۰۲۲ به خاطر وجود هوای کثیف خودرو های فعلی و هزینه طراحی و ساخت شاسی های فعلی بود . 

کاهش هوای کثیف توی خودرو های فصل ۲۰۲۲ کمک میکنه تا رقابت جذابتر بشه و سبقت های بیشتری ببینیم، تاثیر منفی هم توی دانفورس بسیار زیاد هست اما در مجموع باید دید که در واقعیت تیم ها میتونن هوای کثیف کمتری تولید بکنن یا نه. 

برگردیم رو به خودروی حال حاضر یعنی تیم هاس . 
تیم هاس تا اونجا که قوانین اجازه بده اطلاعت ایرودینامیکیشون رو از تیم فراری میگیرن . و طرحی که شما توی تصویر میبینید خودرو اصلی نیست و خیلی جزیات حذف شدن تا تیم های رقیب نتونن از ایتم های جدید رقبا استفاده بکنن، ممکنه طرح ورودی رادیاتور ها به کلی تغییر بکنه چیزی که ما الان داریم میبینیم دهانه ورودی رادیاتور ها بسیار کوچیکتر شدن البته این موضوع به تولید هوای کثیف کمتر کمک میکنه ولی خوب مشکلات خنک کردن موتور و رو چجوری بخوان حل بکنن جای سوال داره . 

تفاوت خودرو هاس فصل قبل با چیزی که یکی دو روز پیش معرفی شده توی تصویر به قدر کافی مشخص هست ، البته عکس بالا مربوط میشه به خودرو فصل ۲۰۲۰ ، همونجوری که مشخصه توی عکس باله های جلو و عقب به شدت تغییر کردن، فلور یا کف خودرو تغییر کرده و سیستم تعلیق خودرو هم تغییر کرده، اما در جزیات بیشتر مثلا" انتهای خودرو شکل نوشابه ای کاملا" باریکتری رو به خودش گرفته. این تغییرات اونقدر بودن که بخش بزرگی از دانفورس خودرو از بین بره ولی برای این که بخش عمده دانفورس تولیدی خودرو ها برگرده فیا مجدد اثر زمین یا گرن افکت ground effect رو به فرمولا" یک برگردوند، اینجوری میزان قابل توجهی نیروی رو به پایین توسط کف خودرو تولید میشه که بهش میگن اثر زمین و شاسی خودرو مثل ونتوری عمل میکنه و سرعت حرکت هوا زیر خودرو بیشتر میشه . 
توی عکس بالا کانال هایی که زیر خودرو توی طرح اولیه خودرو فیا هست نمایان شده تا از این روش بتونن هم هوای تمیزتری پشت خودرو داشته باشن و هم این که دانفورس از دست رفته تا حد زیادی به خودرو برگرده. 

تفاوت بین چیزی که فیا توی سیلور استون رونمایی کرده با چیزی که هاس رونمایی کرده اونقدر زیاد هست که بشه گفت میتونیم شاهد طرح های هیجان انگیزتری از تیم های دیگه باشیم . 

 

No comments

ما را دنبال کنید

حتما بخوانیم

  • هفته

  • ماه

  • همه