خودروی جدید تیم مکلارن که MCL36 نام داره امروز طی یک مراسم عجیب غریبی رونمایی شد.

فرمت مراسم خیلی جالب نبود و صد البته از این که ردبول روی خودروی نمایشی فقط یک لیوری به نمایش گذاشت که بهش گفتن RB18 خیلی بهتر بود ولی خوب با توجه به این که صحبت سر فرمولایک هست خیلی عجیب بود که مکلارن داشت در مورد اتفاقات دیگر رشته های موتور اسپورت برنامه پخش میکرد که کیفیت پخش خیلی خوبی هم نداشتند.

کاری که مکلارن کرد مثل این میموند که ردبولد بیاد بگه توی سایر رشته های موتور اسپورت چیکار کرده و باید یک دفتر دویست برگ تموم میکردن ولی نمایش رو گذاشتن تا روی فرمولایک بمونه ولی توی رونمایی از خودرو از ترس رقبا از ماشین نمایشی استفاده کردند.

 

خودروی جدید تیم فرمولایک مکلارن با نام MCL36  معرفی شد.مهم ترین چیزی که توی این خودرو تغییر کرده سیستم پول راد سیستم تعلیق جلو خودرو هست که فصل گذشته پوش راد بود.

 

تفاوت های زیادی بین این خودرو و چیزی که استون مارتین به نمایش گذاشته یعنی AMR22  وجود داره.

بزرگترین تفاوت بین دوتا خودرو ها کاور موتور و سایدپاد های دو  خودرو هست.

نوع طراحی کاور موتور مکلارن بیشتر شبیه به تیم هاس هست یعنی VF22

نوع نگرش حرکت هوا اطراف خودرو توی هر دو تیم بسیار متفاوته و مکلارن از خودروی فصل قبلشون المان های زیادی رو روی این خودرو انتقال داده.

 

 

 

مهم ترین تغییر مکانیکی تا به اینجا کار این بوده که از سیستم پول راد استفاده کردند.

نحویه قرار گیری سیستم پول راد کاملا برعکس سیستم پوش راد هست و خیلی با هم فرقی آنچنانی توی عملکرد ندارند ولی فرق بزرگشون توی اینه که سیستم پول راد نقطه ثقل پایینتری رو نسبت به پوش راد داره و جریان هوای تا حدودی متفاوت تری رو به وجود میادره، تیمی مثل ردبول برای سیستم تعلیق عقبش از سیستم پول راد استافده میکردند و نتیجه لازمه هم گرفتند.

مشخصا از پهلو نکته زیادی دستگیرمون نمیشه مخصوصا این که تیم ها المان های زیادی رو مخفی میکنند، ولی میشه توی همین نما متوجه آت واش زیاد ساید پاد خودرو مکلارن نسبت به تیم هاس و مخصوصا تیم استون مارتین شد و اون بخش سیاه رنگ کنار ورودی هوای خودروی استون مارتین بیشتر شبیه یک سانسور میمونه تا این که طرح اصلی خودرو باشه.

شباهت های قابل توجهی توی باله جلو دو تیم های استون مارتین و مکلارن وجود داره ولی خودروی هاس تیغ بالایی به مراتب اگرسیو تری رو داره اما دو تیم دیگه ترنزیشن بهتری رو بین زاویه های تیغه های مختلف باله جلو در ظاهر دارند.

از نمای بالا خودرو استون مارتین به نظر سطح مقطع باله جلویی بیشتری داره و کاور موتور به مراتب بزرگتری هم داره و نوع سیستم خنک کاری پاور یونیت از روی کاور موتور صورت میگیره که مزایا و معایب خودشو داره . جریان هوای گرمی که از این بخش با فشار به نسبت کمتری به بیرون راه پیدا میکنه باعث ایجاد یک هوای کثیف در مسیر هوای باله عقب و کانال زیرش میشه که شاید مهندسین متوجه این موضوع بودند و با توجه به داده ها اونقدر اختلال توی هوای این بخش بوجود نمیاد و تیم میخواد تا از تمامی قدرت پاور یونیت مرسدس استفاده بکنه و به همین دلیل دیگه خبری از کانال های خنک کننده در بخش نوشابه ای خودرو نیسیتیم در صورتی که دو تیم دیگه یعنی مکلارن و هاس از این خوروجی در انتهای خودرو برای خنک کردن موتور استفاده میکنند.

فلصفه پشت طراحی هر تیم تا به اینجای کار کاملا" متفاوت بوده و خیلی خودرو ها بر خلاف پیشبینی ها به هم شبیه نشدند و تا زمانی که به پیست وارد نشن نمیشه گفت که کی بهترین نوع طراحی رو داشته.

صد البته که المان های زیادی توی مکلارن به خاطر همون داستان ترس از رقبا حذف شدند تا رقبا از اونا روی ماشین خودشون استفاده نکنند. 

No comments

ما را دنبال کنید

حتما بخوانیم

  • هفته

  • ماه

  • همه