امروز فراری میشه گفت دست بالاتر رو داشت ولی اون اختلافی که بین تیم فرمول یک فراری و ردبول هست چیزی نیست که توی تایم شیت دیده بشه و خیلی کمتر از نتیجه زیر هست.

حالا وبسایت فرمول یک، ی سری تحلیل رو انجام داده بهشون میپردازیم که چه بلایی داره سر مرسدس میاد و چه قابلیت هایی فراری و ردبول دارند.

 

1. تیم فرمول یک فراری روند مسابقه ای خیلی خوبی داشت.

توی نوبت صبح تمرینات، فراری نسبت به ردوبل خیلی بهتر بود و این موضوع توی نوبت تمرینی دوم خیلی کمتر شده بود و ردبول تونسته بود به یک ستاپ مناسبی برسه و اون فصاله ای که بین فراری و ردبول بود رو کمتر بکنند، ولی این موضوع باتوجه به سرعتی که فراری داره همچنان تیم فرمول یک ردبول عقب تر از فراری بود.

برای خوندن تغییرات پیست آلبرت کلیک کنید.

فراری شرایط خوبی داره ولی اونا مشکل پورپوزینگ دارند و این مشکل به خاطر دانفورس بالای کفه خودروشون هست که باید یا کمترش کنند یا باید این مسابقه رو با این موضوع کنار بیان که همچین چیز راحتی برای راننده نیست، نه تنها راننده شرایط خوبی رو اونوقت نمیتونه داشته باشه، بلکه این موضوع میتونه به کفه خودرو و هم سیستم فنر بندی هم آسیب بزنه.

 

توی گراف بالا، مشخصا" ردبول توی شبیه سازی های تعیین خط حدود 0.02 ثانیه کندتر از فراری ها هستند و نکته جالب حضور آلپین هست که نسبت به مرسدس ها توی تعیین خط حدود 0.25 ثانیه سریعتر هستند و این موضوع با توجه به این هست که نسبت به دو تیم بالتر یعنی ردبول و فراری حدود 0.69 ثانیه عقب تر هستند.

موضوع بعدی شرایط اسفناک تیم فرمول یک مرسدس هست، این تیم یک تیمه دست و پا بسته ای نیست و این جایگاه هم صد البته جایگاه مرسدس نیست. مرسدس حدود یک ثانیه از دو تیم بالای جدول کند تره و به دنبالشون آلفا رومئو حدود 0.05 ثانیه از مرسدس ها کندتر بودند.

مکلارن شرایط بهتری داشته برای این مسابقه و اونا حدود 0.06 ثانیه عقبتر از آلفارومئو قرار گرفتند.

تیم هاس و آلفا تائوری که به ترتیب با حدود 0.01 ثانیه از هم جدا شدند هم شرایط خوبی ندارند و خدود 1.24 ثانیه از دو تیم بالای جدول کندتر هستند.

استون مارتین که هیچ امیدی به این تیم نیست و میشه گفت که سباستین فتل قهرمان چهار دوره فرمول یک توی این تیم سوخت (البته به خاطر این که با موتور توی پیست دور زد هم ممکنه استوارت ها بهش پنالتی یا یک تذکر جدی بدند که به نظرم کارش خیلی باحال بود در کل) و با اختلاف بالای 1.59 ثانیه ای از تیم ها بالای جدول عقبتره.

فاجعه بعدی، تیم فرمول یک ویلیامز هست که هر چقدر توی فصل قبل شرایط بهتری داشتند( شاید به خاطر پاور یونیت مرسدس بود که اونجا قرار گرفته بودند) امسال یعنی فرمول یک 2022 با اختلاف بالای 2.29 ثانیه ای عقبتر از دو تیم بالای جدول هستند. 

 

2. تیم فرمول یک ردبول بالانس خودشون رو تا حدودی پیدا کردند.

مکس ورشتپن، راننده تیم فرمول یک ردبول با توجه به داده هایی که ما در اختیار داشتیم میتونست توی مینی سکتور ها تایم های مشابقه به چارلز لکلرک ثبت بکنه، مکس با لاستیک سافتش اولش ترافیک جلوش بود و بعدش که رها شد توی پیچ یکی مونده به آخر اشتباه کرد و نتونست تایم خودش رو از اینی که هست بهتر بکنه ولی در کل مکس نسبت به رفتار ماشینش با سوخت زیاد خیلی راحت بود و  ماشین فرمول یک ردبول یعنی RB18 تنها حدود 0.01 ثانیه توی شبیه سازی مسابقه از ماشین فرمول یک فراری یعنی F1-75 کندتر بود.

البته راننده دوم تیم ردبول یعنی سرجیو پرز با ماشین داشت کشتی میگرفت و توی ستاپ بین تمرین اول و دوم هم مکانیک ها جهت اشتباهی از تنظیمات رو در پیش گرفتند که باعث شد مشکلات سرجیو پرز از اینی که هست بیشتر هم بشه، ولی خوب بالاخره تونستن تا بخش زیادی از این مشکلات رو در نهایت درست بکنند و خودشون رو توی جایگاهی که براشون مناسبه قرار بدند. 

 

توی گراف بالا شرایط تیم ها رو مشاهده میکنیم و میبینیم که چقدر فراری و ردبول به هم نزدیکن و فراری فقط با 0.01 ثانیه نسبت به ردبول ماشین سریعتر پیسته، این موضوع یعنی کلی جابه جایی توی مسابقه یکشنبه قراره بین دو تیم صورت بگیره و قراره یک مسابقه هیجان انگیزی رو شاهد باشیم.

بعد از دو تیم بالای جدول که یکدفعه با یک اختلاف عجیبی به تیم سوم میرسیم یعنی مرسدس که حدود 0.81 ثانیه نسبت به فراری ها خودروی کندتری در اختیار داره و معلوم نیست که مرسدس کی قراره تا چیزی رو درست بکنه و به دنبال مرسدس تیم فرمول یک آلفا با حدود 0.1 کندتر قرار گرفته که اختلاف زمان قابل توجهی نیست و آلفارومئو با یک مدیریت مناسبت تایر و استراتژی خوب میتونه مرسدس رو بگیره و تیم بعدی آلپین هست که با اختلاف 0.07 ثانیه ای آلفارومئو قرار گرفتند و برای روز یک شنبه این سه تیم بر سر رده حداقل پنجم حسابی جنگ خواهند داشت که باید یک رقابت جذاب توی میدفیلد باشه و از این جهت هم جذاب میشه داستان که فرناندو آلونسو، والتری بوتاس و لویس همیلتون، هر سه راننده توی دوران قدیم با هم هم تیمی بودند و کلی هم با هم رقابت داشتند و حالا قراره که با اختلاف کمتری مقابل هم دیگه قرار بگیرند و یک مسابقه جذابی رو برای ما رقم بزنند.

قطعا" تیم آلفاتائوری اختلاف قابل توجهی با سه تا تیم برتر میدفیلد نداره ولی خوب حدود 1.11 ثانیه از فراری کندتره و حدود 0.3 دهم ثانیه هم از مرسدس کند تره ولی این موضوع کند بودنشون هم باز اونقدر قابل توجه نیست و میتونند برای رده بالاتر رقابت بکنند، حتی با مرسدس ها.

دو تیم فرمول یک هاس و مکلارن با اختلاف نا چیز  0.05 ثانیه از هم جدا شدند که هاس تیم سریعتر هست و قطعا" این دو تیم با هم رقابت میکنند.

دوتا از بدترین تیم های پایین جدول هم از مرحله پرت هستند، جوری که انگار از کلاس دیگه ای وارد فرمول یک شدند، استون مارتین و ویلیامز به ترتیب 1.95 و 2.25 ثانیه از دو تیم سریعتر پیست کندتر هستند، اصلا" نمیدونم چرا این دوتا تیم حضور دارند.

استون مارتین(فورس ایندیا سابق) به لطف کپی کاریش و تبادل اطلاعاتش با مرسدس تونسته بود که توی فصل 2020 خودروی خوبی باشه و رسما با مرسدس صورتی w10 موفق بودند و حالا به لطف تغییر قوانین که نتونستند دیتاهای لازمشون رو از مرسدس بگیرند، حالا توی شرایط خیلی بدی قرار گرفتند. ولیامز هم که نگم و این تیم اصلا" توی شرایط خوبی قرار نداره.

 

3. مکلارن ها نسبت به پیشبنی هایی که میشد سریعتر بودند.

مکلارن توی تمرینات نشون داد که به مقدار قابل توجهی به جلو حرکت کرده، هرچند که این حرکت اونقدر هم بزرگ نبود، درسته که اونا نمیتونند برای مرحله سوم تعیین خط حضور داشته باشند، ولی میتونند برای امتیاز گرفتند رقابت بکنند.

البته نکته جالبی نیست که مکلارن فقط بتونه برای این که جزو ده تای اول باشه راننده هاش خوشحال باشند که امتیاز جمع کردند، چون این تیم یکی از پر افتخار ترین تیم های فرمول یک هست و حالا توی همچین جایگاهی گیر کرده.

 

4. آلپین ها توی سکتور دوم، واقعا" سریع بودند.

آلپین توی تست های پیش فصل بارسلونا، به نظر مشکلات زیادی داشتند، ولی الان توی شرایط بهتری قرار گرفتند، هرچند که توی مسابقه قبلی فرناندو به خاطر خرابی واترپمپ نزدیک بود که موتور خودش رو از دست بده ولی در کل آلپین میتونه توی مرحله سوم تعیین خط جایگاه خبی رو ثبت بکنه و با مرسدس و آلفارومئو بر سر جایگاه پنجم رقابت بکنه. 

 

توی گراف بالا رفتار راننده ها نشون میده که فرناندو آلونس قهرمانی دو دوره فرمول یک، فقط 0.004 ثانیه نسبت به بهترین دورش کندتر بوده که بهترین بود و همتیمیش حدود 0.043 ثانیه کندتر بود، این نشون میده که دود هنوز هم از کنده بلند میشه و فرناندو میتونه خیلی خوب زمان هر دوری که میزنه توی پیست رو به دقت کنترل بکنه. 

نیکولاس لطیفی نسبت به هم تیمی خودش یعنی الکس آبون کندتره و میک شوماخر با کوین مگنوسن خیلی اختلاف زمانی دارند، نشون میده میک هنوز اون راننده ای نیست که فراری مدنظرش بوده. 

 

5.مرسدس توی شرایط خوبی نیست و لویس اصلا" از این موضوع خوشحال نیست.

بالاتر در مورد زمان هایی که مرسدس داره ثبت میکنه صحبت کردیم که این تیم چقدر عقب گرد داشته و حالا لویس همیلتون نسبت به این موضوع واکنش نشون داده و گفته:

فرقی نمیکنه به هر جهتی که شما تغییرات رو انجام بدید ماشین اصلا" واکنش مناسبی نشون نمیده.

جورج راسل هم که گفته ماشین بیشترین میزان پورپوزینگ رو داشت و تجربه کرده.

خوب البته موضوع عجیبی نیست، چون مرسدس برای ملبورن هیچ آپدتی نیاورده و حالا باید دید که توی روز تعیین خط و مسابقه چه کاره هستند.

ولی در مجموع به لطف قوانین جدید، ماشین های جدید و لیوت جدید پیست آلبترت یا همون گرند پری استرالیا، باید یک مسابقه هیجان انگیزی رو از تیم ها شاهد باشیم.

فراری و ردبول که توی یک کلاس دیگه ای دارند مسابقه میدند و مرسدسی که داره توی میدفیلد با آلپین و آلفارومئو مسابقه میده.

 

No comments

ما را دنبال کنید

حتما بخوانیم