پیست آلبرتا استرالیا بعد از آخرین گرندپریش که توی سال 2019 بود، تغییرات زیادی کرده، حالا با هم میخوایم برسی بکنیم و ببنینم که تغییرات میتونند باعث بشوند که رقابت جذابتری روی توی این پیست شاهد باشیم یا نه؟ 

برای بیشتر از بیست و پنج سال هست که ملبرون میزبان گرند پری های مختلف فرمول یک بوده، با توجه به این که پیست آلبرتا یک پیست خیابونی به حساب میاد و آخرین تغییرات این پیست برای سال 1996 بوده، مسولان پیست تصمیم گرفتند تا با توجه به بزرگتر بودن خودرو های حال حاضر فرمول یک تغییراتی رو توی پیست اعمال بکنند تا رقابت جذابتری رو بوجود بیارند.

آلبرتا خیلی پیست باریکی بود و سبقت گرفتن توی این پیست تغریبا مثل موناکو بسیار سخت بود، حالا باید دید، با تغییرات عمده ای که در پیست داده شده چقدر تونستند تا رقابت رو به این پیست برگردونند.

 

چه چیزی توی آلبرتا تغییر کرده؟ 

پیچ 1

پیچ یک آلبرتا محل تصادفات زیادی بوده که حالا حدود 2.5 متر به سمت داخل ایپکس پهن تر شده و ایپکس دیگه مثل قدیم تنگ نیست و خودرو ها راحتر میتونند کنار همدیگه وارد این پیچ بشوند.

_________________________________

پیچ 3

یکی از مقعیت های سبقت گیری پیست آلبرتا همینجاست و حدود 4 متر به سمت داخل پیچ  ایپکس پهنتر شده و دیگه مثل قدیم ایپکس تهاجمی نداره که باعث میشه راننده مجبور نباشه از یک لاین برای وارد شدن به این پیچ استفاده بکنه و انتخاب های بیشتری داشته باشه و این یعنی این که راننده ها میتونند توی پیچ امکان چرخ تو چرخ شدن بیشتری داشته باشند.

_________________________________

پیچ 6

دیگه مثل سابق شبیه به شیکین نیست و اون پیچ راست گرد خسته کننده رو دیگه نداره و ایپکس این پیچ حدود 7.5 متر به سمت داخل پیچ پهن شده و یجورایی پیچ 6 و 7 یک مسیر مستقیم شدند که اجازه میده راننده تخته گاز این دو پیچ رو طی بکنه.

_________________________________

پیچ 9-10

طبق قانون شیکن هایی مثل  پیچ ها 9 و 10 رو به عنوان یک پیچ در نظر میگیرند و توی برخورد های خودرو ها توی این شیکین ها هم به همین صورت، استوارت ها به شیکین که شامل دوتا پیچ باشه به عنوان یک پیچ برسیش میکنند و حالا دیگه خبری از اون شیکین نیست  جوری تغییرش دادند که هیچ پیچی دیگه انگار اونجا نیست، و راننده ها میتونند با سرعت های عجیبی مثل 330 کیلومتر بر ساعت از این محدوده عبور بکنند.

_________________________________

پیچ 11

(متاسفانه عکسی از پیچ 11 نتونستم پیدا بکنم)

بعد از این که از پیچ 6 تا خود پیچ 11 رو راننده میتونه بگی نگی تخته گاز طی بکنه، بزارید اینجوری بگم که هر چی پیچ بود رو از خود پیچ 6 تا 11 تغییریبا یک مسیر مستقیم درست کردند که راننده ها میتونند توی این مسیر مستقیم از هم سبقت بگیرند، ولی قرار نیست که آلبرتا هم مثل مونزا بشه، در نتیجه پیچ 11 سر جاش موند ولی با تغییر، حدود سه متر به سمت داخل پیچ ایپکس رو پهنتر کردند و به پیچ 12 دیگه دست نزدند. راننده ها با سرعت بیشتر از 330 کیلومتر به پیچ 11 میرسند و قبل از خود پیچ هم میتونیم شاه لانچ های جذاب به داخل پیچ یا گرفتند خارج پیچ برای سبقت گرفتن باشیم. 

 

پیچ 13

پیچ 13 زاویش بیشتر شده ولی با این تغییر که آفست پیداکرده و مسیر مستقیمی قبلش(حد فاصل بین پیچ 12 و 13) طولانی تر شده و باز به سمت داخل پیچ پهتر شده که عمل دفاع کردن توسط راننده جلویی رو سختر میکنه.

_________________________________

پیتلین

مسیر پیتلین دو متر پهنتر شده و پیتوال تیم ها چسبیده به خود پیست، قدیم اونجا چمن بود که فیا قصد داشت چمن های این بخش رو حذف بکنه، محدودیت سرعت پیتلین آلبرتا از 60 کلیومتر بر ساعت حالا به 80 کیلومتر بر ساعت رسیده و همین موضوع توی تغییرات استراتژی تیم ها تاثیر گذار هست.

_________________________________

آسفالت مجدد پیست

کل مسیر پیست از نو آسفالت شده و کاری بود که باید انجام میشد، چون از سال 1995 آسفالت پیست دست نخورده بود و مسیر پیست در واقع مسیر جاده عمومی بوده و طی این 27 سال حسابی خراب شده بود.

_________________________________

حالا چرا این تغییرات اعمال شدند؟

لیوت پیست برای سال های زیادی دست نخورده بود، راننده ها و مدیران تیم ها اکثرا" نسبت به لیوت پیست خیلی انتقاد داشتند، چون اینجا شبیه یک پیست تک لاین بود به همراه مناطق پر از دست انداز و کوتاه ترمز گیری که توش راننده ها سبقت میگرفتند که سبقته هم عملا" بدونه داشتن روند مسابقه ای خیلی بهتر یک تیم نسبت به تیم دیگه هم امکان پذیر نبود.

توی فصل 2017 مسئولین یک برسی درست حسابی از پیست داشتند که بتونند کل پیست رو تغییرات اساسی بدند، توی پلن اون زمان، قصد داشتند که بخش شمالی دریاچه رو تا خود پیچ 11 یک مسیر مستقیم درست بکنند که پیچ 11 یک نقطه ترمز گیری ناگهانی باشه و راننده ها بتونند ازش برای سبقت گرفتن استفاده بکنند که این پلن از دستور کار خارج شد، چون AGPC یا Australian Grand Prix Corporation به عبارتی همون شرکت گرند پری استرالیا، برسی کرده بودند با این کار یک ترافیک عجیبی توی خیابان ها عمومی بوجود میاد و از انجامش صرفه نظر کرده بودند.

به هر حال انتقاد از لیوت پیست همچنان ادامه داشت و راننده ها اونقدر پافشاری کردند که در آخر ایده تغییر لیوت پیست مجدد برگشت روی میز.

آخر سر AGPC تصمیم گرفت که این کار رو انجام بده و این موضوع رو باید مدیون اون همه راننده ای بود که AGPC رو مجبور به انجام دادن این کار کردند و از شانس خوب استرالیا به خاطر پاندمی کورونا پیست ملبورن برای دو سال متوالی بسته شد و درست اوایل سال 2021 استارت تغییرات زده شد.

اول اونا پیت لین رو دو متر پهنتر کردند و بعد از اون بخشی از جا های پیست رو پهنتر کردند و بخشی از جاها رو کلا" لیوتشو تغییر دادند.

آخرین تغییر هم آسفالت مجدد سطح پیست بود که بعد از این همه سال واقعا نیاز داشت که مجدد آسفالت بشه.

 

حالا این تعییرات میتونند رقابت رو بهتر بکنند؟ 

هدف تغییرات پیسن آلبرتا این بود که مقعیت های سبقت گیری پیست رو بهتر و بیشتر بکنه.

پیچ 1 یکی از اون معقیت های سبقت گیری بود که الان با پهنتر شدندش دیگه نباید شبیه به یک پیچ تک لاین باشه و خروجی توی پیچ سه باید راحتر شده باشه چون 3 متر پهنتر شده و پیچ تا حدودی کمبر مثبت پیدا کرده که چسبندگی در میانه پیچ رو بیشتر میکنه.

به صورت تکنیکی حذف کردن شیکن پیچ 9 و 10 یعنی کم شدن یکی دیگه از نقاط سبقت گیری، اما این شیکن جایی نبود که خیلی ها بتونند ازش به عنوان منطقه سبقتگیری استفاده بکنند و الان کلیدی ترین نقطه سبقتگیری الان پیچ 11 هست.

الان خورو ها میتونند از پیچ 6 تا خود پیچ 11 تخته گاز برونند و پیچ 11 هم پهنتر شده و هم کمبر مثبت داره تا راننده بتونه خط های مختلفی رو برای سبقت گیری انتخاب بکنه

محدودیت سرعت توی پیتلین افزایش پیدا کرده که به استراتژی های متفاوتری کمک میکنه، همونجوری که مسابقه دادن توی این پیست الان بهتر شده، از طرفی هم زمان هر دور حدود پنج ثانیه کمتر شده. 

 

جزئیات پیست آلبرتا

طول: 5.279 کیلومتر(0.024 کیلومتر کوتاه تر شده)

تعداد پیچ ها: 14(دوتا کم شده)

سریعترین دور: 1m24.125s که توسط مایکل شوماخر در سال 2004 ثبت شده

تعداد مسابقات برگزار شده: 24 مسابقه از سال 1996 تا 2019

ضرفیت پیست: 140000 تماشاچی

بیشترین پیروزی این پیست: دستت مایکل شوماخر هست با 4 پیروزی

موفق ترین تیم توی این پیست: فراری با 8 پیروزی

آخرین پروز این پیست: والتری بوتاس راننده سابق تیم مرسدس در سال 2019

 

No comments

ما را دنبال کنید

حتما بخوانیم

  • هفته

  • ماه

  • همه