با توجه به این که دیگه هممون از نتیجه گرند پری ایمولا باخبر هستیم، بهتره که بیشتر روی این موضوع متمرکز بشیم که چرا چارلز لکلرک راننده فرمول یک تیم فراری میتونست دست کم توی رده دوم یا حداقل سوم مسابقه رو تموم بکنه.

 

استارت مسابقه

در ابتدا به استارت مسابقه میپردازیم، جایی که لکلرک رده خودش رو هم به پرز و هم به لندو نوریس واگذار کرد، جالبته بدونیم که ری اکشن تایم یا بهتره بگم زمان واکنش دادن مکس، پرز و لکلرک، هر سه راننده تغریبا یکسان بوده اما لکلرک حدود 0.2 ثانیه کندتر از دو راننده دیگه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسید.

پرز توی 3.75 ثانیه و لکلرک توی 3.92 ثانیه به صد کیلومتر بر ساعت رسیدند، اشتباه نکنید ماشین های فرمول یک خیلی سریعتر از این حرف ها به صد کیلومتر بر ساعت میرسند، فقط چون شرایط پیست بارونی بود، در نتیجه صفر تا صد خودرو ها هم کم بوده.

 

دلیل این کند بودن بیشتر برمگیرده به این که عموم راننده های سمت راست چسبندگی کمتری نسبت به راننده های سمت چپ داشتند، طی تحلیل هایی صورت گرفته راننده هایی که سمت چپ بودند حدود 0.161 ثانیه سریعتر به 100 کیلومتر بر ساعت رسیدند.

 

طبق داده ها مشخص شده که لکلرک دیرتر از دو راننده دیگه هرزگردی چرخ عقبش متوقف شده، البته هر سه راننده توی دنده دوم دیگه هرزگردی نداشتند ولی با این وجود میزان هرزگردی لکلرک بیشتر بوده که میتونه به خاطر هم چسبندگی اون بخش از پیست بوده باشه و یا این که نحویه مدیریت هرزگردی توسط لکلرک به خوبی دو راننده دیگه نبوده.

 

اولین پیت استاپ

اول مسابقه لکلرک برتری مشخصی نسبت پرز داشت، پرز تا این که پنجره پیت استاپ ها باز بشه جلوتر از لکلر بود، تا این که پرز یک دور زودتر از لکلرک پیت کرد و لکلرک برای این که پیت خودش رو انجا بده، به صورت دیوانه واری رانندگی کرد جوری که جلو از نظر زمانی جلوتر از پرز وارد پیت شده بود، یعنی اصطلاحا پرز رو اورکات کرده بود، ولی نتونست روند خودش رو حفظ بکنه و رده رو به پرز واگذار کرد.

پیت استاپ لکلرک حدود 3.73 ثانیه بود که در مقابل پرز که 2.5 ثانیه بود خیلی کندتر بود، راننده فراری موفق شده بود که پرز رو اورکات بکنه و پشت سر بگذاره ولی به خاطر پیت استاپ بد لکلرک، رده خودش رو توی پیچ پنجم به پرز واگذار کرد. شاید اگه لکلرک هم مثل پرز پیت سریعی میداشت میتونست اورکات خودش رو کامل بکنه و جلوتر از پرز مسابقه رو تموم بکنه.

 

توی نمودار بالا مشخصه، خط نقطه چین لکلرکی رو نشون میده که پیت استاپ کندی نمیداشت، در این صورت جلوتر از پرز کارش رو تموم میتونست بکنه. مخصوصا با تایر هایی مدیوم که فراری روی این تایر ها عملکرد بهتری دارند و این که DRS تا دور 35 به خاطر شرایط بارانی پیست فعال نبود.

 

دومین پیت استاپ

لکلرک توی دور 49 پیت کرد که به درخواست مدیر تیم فرمول یک فراری صورت گرفت که گفت "تصمیم درست رو انتخاب کنید"، دلیل این کار فراری این بود که پرز رو مجبور کنند که پیت بکنه، اینجوری فراری میتونست یک شانس دیگه برای حمله کردن و سبق گرفتن داشته باشه.

وقتی لکلرک شروع کرد که دور قبل از پیت بیشتر فشار بیاره و سریعتر رانندگی کنه، حدود 0.5 ثانیه فقط توی دو دور  48 و 49 نسبت به دور 47 از دست داده بود، که این زمان رو توی سه تا بخش از دست داده بود.

1- توی دور 48، پیچ 7 چند بار مجبور شد که فرمونش رو اصلاح بکنه که حدود 0.15 ثانیه از دست داد.

2- توی دور 49، با سرعت بیشتری وارد پیچ 5 شد که حدود 0.2 ثانیه هم اینجا از دست داد.

3- توی دور 49، قبل از ورودی پیت، به خاطر این که بیش از حد زود وارد پیچ 17 شد حدود 0.1 ثانیه دیگه هم اینجا از دست داد.

در کل بعد از این که لکلرک توی دور 50 از پیت لین بیرون اومد پشت سر لندو نوریس وارد پیست شد.

 

طبق داده ها مشخصا فراری میتونست توی دور 51 پیت خودش رو انجام بده تا جلوتر از لندو نوریس پیت بکنه که توی نمودار بالا با خط چین مشخص شده و تحت این شرایط اگه پرز پیت استاپ نمیکرد میتونست از رده خودش به خوبی حفاظت بکنه و توی همون رده دوم مسابقه رو تموم بکنه و لکلرک با رده سوم به کار خودش پایان بده.

 

از دست رفتن کنترل ماشین لکلرک

از اونجا که فراری موفق شده بود تا ردبول رو مجبور بکنه که پیت انجام بده،لکلرک با وجو این که پشت لندو به پیست برگشت،  هرجوری که بود تونست به پرز نزدیک بشه، ولی توی دور 52، کنترل ماشینش رو از دست داد.

 

توی چارت بالا میبینیم که کجاها لکلرک کنترل خودش رو از دست داده.

1-لکلرک خیلی دیرتر از نسبت به دور قبلش برای این پیچ ترمز کرد.

2-سرعتش رو با روند کندتری کم میکنه.

3-به خاطر این که سرعتش زیاد بوده توی ورودی پیچ، تصمیم میگیره که زودتر وارد پیچ بشه.

4-کرب یا همون دست انداز زرد رنگ موجب ازدست رفتن میزان قابل توجهی از سرعت میشه. 

5-مجبور میشه تا فرمونش رو اصلاح بکنه.

6-به دیواره پیست برخورد میکنه و مجبور میشه که مجدد پیت استاپ انجام بده.

 

به این صورت لکلرک بود که لکلرک رده خودش یعنی حداقل سومی رو از دست داد و میتونید نتیحه گرند پری ایمولا رو توی این لینک ببینید.

مکس ورشتپن، برنده گرند پری ایمولا هم در مورد اشتباه لکلرک گفته:

اشتباه؟ اره، خیلی راحت انجام شد، البته که داشت حسابی فشار میاورد تا با چکو رقابت بکنه، ولی ...، خیلی دردناکه، اما به نظرم خودش این موضوع رو میدونه، میدونید اونید نیازی نداره که کسی بهش بگه که اشتباه کرده.

حالا اختلاف امتیازی بین لکلرک و مکس به 27 امتیاز رسیده و باید دید توی مسبقات بعدی چه چیزی در انتظار این دو راننده جوان یا بهتره بگیم دو تیم بزرگ فرمول یک یعنی فراری و ردبول هست.

One comment

ما را دنبال کنید

حتما بخوانیم

  • هفته

  • ماه

  • همه