بعضی از تیم ها هنوز با این مشکل دست و پنجه دارند نرم میکنند، به نظر میرسه که فراری هم دست کمی از مرسدس در رابطه با این موضوع نداره، اما یک تفاوت عمده بین مرسدس و فراری هست و اونم اینه که فراری توی سرعت های بالاتری با مشکل پورپوزینگ روبرو میشه و مرسدس توی سرعت های کم و بعضا توی بعضی از پیچ ها اونا با مشکل پورپوزینگ روبرو بودند.

با همه این وجود که فراری توی مستقیمی قبل از پیچ 9 به شدت به بالا پرتاب میشد، ولی چارلز لکلرک تونست گرند اسلم  گرند پری استرالیا 2022 رو برای فراری کسب بکنه.

بزراید روشن کنم این موضوع رو که پدیده پورپوزینگ بیشتر یک موضوعی هست که به ساختار ایرودینامیک خودرو مربوطه که توسط دانفورس یا نیرو رو به پایین شدیدتر هم میشه، البته دانفورس کلید اصلی زدن تایم سریع توی پیسته.

به عنوان مثال تیم فرمول یک مکلارن با کم کردن دانفورس موفق شدند تا میزان پورپوزینگ رو تا حد قابل توجهی کم بکنند، ولی این موضوع باعث شده تا تایم هایی که تیم ثبت میکنه تحت تاثیر قرار بگیره، لندو نوریس راننده تیم فرمول یک مکلارن در مورد این موضوع گفته:

ما خیلی مشکل پورپوزینگ نداریم، ولی خود این مشکل به تنهایی خیلی بد نیست، بعضی از ماشین ها با چیز هایی که پورپوزینگ رو افزایش میده دارند تایم های بهتری ثبت میکنند.

 

توی گراف بالا مشخصه که فراری تا 1.4G رو  توی گرند پری استرالیا متحمل بشه، که از مرسدس هم بیشتر بوده، ولی اونا به هیچ وجه تایمی رو توی پیست از دست نمیدادند.

به همون ترتیبی که بالاتر اشاراه کردیم مرسدس توی سرعت های پایینتری از فراری با این پدیده داره دست و پنجه نرم میکنه، این موضوع باعث شده تا تیم ها توی تمرینات این مشکل رو برسی بکنند تا ببینند که ماشین کجا های پیست پرش داره و توی کدوم یکی از پیچ ها پرش ها باعث کند شدن ماشین میشه و بعد تیم با تغییر در ارتفاع خودرو این موضوع رو میتونه کنترل بکنه که توی کدوم پیچ اجازه بدند که ماشین چقدر پرش رو داشته باشه.

توی کیس فراری این موضوع کاملا" مشخصه که اونا مشکلشون توی سرعت هایی هست که بالاتر از سرعت پیچ های پرسرعته، عمدتا" اونا قبل از پیچ های پر سرعت وقتی ترمز میکنند دیگه مشکل پورپوزینگ ندارند، لکلرک در رابطه با این موضوع توی گرند پری استرالیا گفته:

باید مشکل رو رفع بکنیم، چون ثبات ماشین رو تحت تاثیر قرار میده، ولی اینجوری اصلا" نیست که نگذاره من سریعتر رانندگی بکنم، اصلا" مشکل پرش ها نیست، مشکل توی ری استارت ها بود، من برای پیچ یک به خاطر همین پرش ها خیلی سخت میتونستم ترمز بگیرم ولی در مجموع بقیه مسابقه اوکی بود.

مشکل مرسدس به تنهایی فقط پرش ها نیست، مشکل مرسدس اینه که اونا نمیتونند دانفورس لازم رو برای این که پیچ رو بدون پرش طی بکنند در اختیار داشته باشند، به خاطر همینه که مرسدس توی پیج ها هم حتی مشکل پورپوزینگ داره، اما باید نسبت به این موضوع ما دقیقتر نگاه کنیم، چهار تا ماشین فرمول یک توی رقابت وجود دارند که از موتور و مجموعه قدرت مرسدس استفاده میکنند، مکلارن، مرسدس، ویلیامز و استون مارتین.

همه این چهار تیم توی داشتن روند مسابقه ای مشکلات زیادی دارند، مرسدس حدود یک ثانیه از فراری کندتره، مکلارن نیم ثانیه از آلپین کندتره و توجه داشته باشیم که آلپین میتونه توی مسابقه جلوتر از مرسدس تموم بکنه اگه اونا توی استراتژی ها خراب نکنند، و استون مارتنین و ویلیامز که هر دو کندترین ماشین های فرمول یک هستند.

البته با توجه به داده های GPS میدونیم که موتور فراری نسبت به مرسدس تا حدودی قویتره ولی این ی چیزی حدود 0.15 ثانیه توی هر دور بیشتر نیست، مشکل مرسدس پاوریونیت نیست چون اونا یک ثانیه از فراری توی هر دور کندتر هستند ولی تنها سه تیم هستند که از گیربکس مرسدس استفاده میکنند(بجز مکلارن که از گیربکس خودش استفاده میکنه).

هر دو تیم استون مارتین و ویلیامز میدونند که میتونند پازدهی خیلی بهتری رو ارائه بدند، البته اگه ارتفاع ماشین خودشون رو به خاطر پورپوزینگ بالاتر نیارند.

حالا چرا گیربکس؟ طول گیربکس به تیم ها کمک میکنه که ادوات متحرکتشون رو روی گیربکس پیاده سازی بکنند، اگه به سه تیم مرسدس، استون مارتین و ویلیامز توجه بکنیم، میبینیم که هر سه تیم ورودی هواشون و ساید پاد هاشون به نسبت بقیه تیم ها  خیلی عقبتره که حد فاصله چرخ جلو و ساید پاد هارو اینجوری افزایش دادند که از قدیم این کار رو برای افزایش راندمان ایرودینامیکی انجام میشده، 

ولی حالا بخوایم ماشین رو توی بستر قوانین نگه داریم، یعنی پکیج گیربکس ما باید کوتاه باشه ولی اگه به فراری و هاس نگاه بکنیم، میبینیم که ورودی هوا هر دو تیم خیلی به چرخ جلو نزدیکتره، همین موضوع توی ردبول و آلفاتائوری وجود داره و این دو تیم هم مثل فراری و هاس وردی هواشون به چرخ جلو خیلی نزدیکتر هست و این موضوع باعث شده که پکیج گیبکس این تیم ها نسبت به مرسدسی ها طولانی تر باشه.

حالا این موضوع چطوری میتونه روی پورپوزینگ تاثیر بگذاره؟ 

 

1- هرچقدر که بادی ورک عقب خودرو پهنتر باشه، کمک میکنه تا هوا به خاطر محدودیت های کف خودرو بهتر حرکت بکنه، هرچقدر شکل قطره آب بیشتری بگیره این بخش، حرکت هوای بالای دیفیوزر بهتر میشه و به سببش جلوی استال شدن دیفوزر گرفته میشه.

 

2- توی جایی که استال خودرو به مرکز ثقل خودرو بستگی داره، اگه گیربکس کوتاه باشه مثل کیس مرسدس، نقطه ثقل رو یک نقطه خیلی رو مخ تبدیل میکنه، که میتونه مشکل استال دیفیوزر رو بیشتر بکنه که نتیجش میشه پرش های بیشتر.

 

البته که ما باید به این موضوع اهمیت بدیم که اینا همه حدس و گمان هستند، ولی خوب یک چیز مشترکی بین هر سه خودرو که از یک پکیج یکسان استفاده میکنند وجود داره، شدت مشکل پورپوزینگ و پرشن این سه تیم.

No comments

ما را دنبال کنید

حتما بخوانیم